Kunnen we je helpen?


Onze Overstapcoaches helpen je graag met het maken van de juiste keuze voor jouw Sim Only abonnement!
Kijk hieronder of je het antwoord kan vinden op je vraag, vraag het een van onze experts of bekijk onze FAQ-pagina
Over welk onderwerp heb je een vraag?
  • Sim Only abonnement
    Wat is sim only?

    Een sim only abonnement is een 'los' abonnement zonder toestel. Je krijgt alleen een simkaart met daarop jouw abonnementsgegevens en telefoonnummer.Bij een sim only abonnement ontvang je geen nieuwe dure mobiele telefoon, maar alleen een nieuwe simkaart. Je krijgt hierbij een extra hoge korting op je maandelijkse abonnementskosten. In sommige gevallen kun je zelfs de helft besparen in vergelijking met het tarief bij een abonnement met telefoon.

    Welke voordelen heeft sim only?

    Een sim only abonnement is altijd voordeliger dan een mobiel abonnement met toestel. Voor dit nieuwe toestel moet namelijk betaald worden. Afhankelijk van het toestel kan dit oplopen tot honderden euro's per jaar. Bij een sim only abonnement heb je deze kosten niet. Hierdoor kun je of veel geld besparen per maand of je krijgt veel meer belminuten, sms'jes of mobiel internet voor hetzelfde geld.

  • Overstappen
    Wanneer kan ik overstappen naar een andere provider?

    Wanneer je wilt overstappen naar een nieuw sim only abonnement moet je rekening houden met de minimale contractsduur van je huidige mobiele abonnement. Dit is meestal 1 tot 2 jaar. Wanneer je bijvoorbeeld een contract van 1 jaar hebt afgesloten dan dien je dit dus minimaal 1 jaar uit te zitten. Maximaal 2 maanden voor het einde van je huidige contract kun je alvast de overstap naar een nieuw sim only abonnement regelen met nummerbehoud. Je nieuwe abonnement gaat dan wel pas in, zodra je oude abonnement is afgelopen.

    Voorbeeld: je huidige mobiele abonnement loopt af op 1 april. Stel je wilt overstappen naar een andere provider en je nummer behouden. Je nieuwe abonnement kun je dan vanaf 1 februari aanvragen.

    Wanneer je huidige contract al verlopen is dan ben je contractsvrij. Dit betekent dat je direct kunt overstappen met een opzegtermijn van 1 maand.

    Wat is nummerbehoud?

    Veel mensen willen bij een overstap naar een nieuwe abonnement hun eigen vertrouwde nummer houden. Bij het aanvragen van een nieuw abonnement is het dan belangrijk dat je aangeeft dat je je nummer wilt behouden. Je nummer wordt dan meegenomen naar je nieuwe sim only abonnement. Het is belangrijk dat je niet zelf je oude contract gaat opzeggen, voordat je hebt gecontroleerd dat je nieuwe provider je overstap met nummerbehoud heeft bevestigd. Nummerbehoud is ook gewoon mogelijk wanneer je overstapt van prepaid naar een sim only abonnement.

    Wat is de opzegtermijn van je abonnement?

    De looptijd van je contract is of 1 of 2 jaar. Je bent dus voor minimaal deze periode een abonnement aangegaan. Wil je hier eerder van af, dan kun je dat afkopen, maar dit is meestal ongunstig om te doen.

    Na het aflopen van je contractperiode zal de provider jouw abonnement stilzwijgend verlengen. De opzegtermijn van je abonnement is dan 1 maand. Recent kun je naar 1 en 2-jaars contracten ook maandcontracten afsluiten. Bij een maandcontract kun je dus maandelijks opzeggen.

    Maximaal 2 maanden voor het aflopen van je huidige contract kun je nummerbehoud voor een nieuw sim only abonnement aanvragen. Loopt jouw contract dus op 1 oktober af, dan kun je vanaf 1 augustus een nieuw abonnement aanvragen. Dit nieuwe abonnement gaat dan in op 1 oktober.

  • Verlengen
    Wat is Verlengen?

    Wanneer je helemaal tevreden bent met je huidige provider en gewoon wilt blijven dan kun je je abonnement verlengen. Door je abonnement te verlengen profiteer je opnieuw van de nieuwe prijzen en acties. Je blijft dus gewoon bij je huidige provider alleen kun je voor een goedkopere of beter passende sim only bundel kiezen.

    Bij een verlenging van je abonnement hou je je nummer en simkaart.Wanneer je niet verlengt of overstapt dan loopt je huidige contract stilzwijgend door. In veel gevallen gaan je maandelijkse kosten na het aflopen van je contract omhoog, omdat actiekortingen aflopen. Het is dus verstandig actie te ondernemen en te kijken of je kunt verlengen tegen gunstigere tarieven of voorwaarden.

    Het moment wanneer je je abonnement kunt verlengen verschilt per provider en varieert van 2 maanden tot 6 maanden (KPN, HI, Telfort) voor het aflopen van je huidige contract.

  • Kosten
    Wanneer moet ik eenmalige kosten betalen?

    Bij het afsluiten van een nieuw sim only abonnement moet je meestal eenmalig een bedrag betalen. Dit zijn de aansluitkosten die de provider rekent. Soms heeft een provider een actie voor nieuwe klanten, waarbij er geen eenmalige kosten berekend worden.

    De eenmalige aansluitkosten zijn per provider verschillend en varieren van €10,- tot €20,-. Op Simonly.nl kun je zien wat de aansluitkosten bij iedere provider zijn. Bij het verlengen van je abonnement worden geen eenmalige aansluitkosten berekend. Je blijft immers bij dezelfde provider.

  • Simkaart
    Heb ik een gewone, micro of nano simkaart nodig?

    Dit hangt af van je telefoon. Voor de meeste smartphones heb je een micro simkaart nodig. Voor o.a. de iPhone 5 heb je een nano simkaart nodig. Gelukkig sturen bijna alle providers tegenwoordig combikaarten, waarbij je het gewenste formaat kunt uitklikken.

  • Buiten bundel
    Wat gebeurt er bij buiten bundel internetten?

    Bij steeds meer providers kun je onbeperkt mobiel internetten. Dit houdt in dat je wanneer de limiet van jouw internetbundel is bereikt, je niet per MB extra gaat betalen (hoge kosten) of dat je niet langer kunt internetten.
    Wat er wel gebeurt is dat de snelheid van jouw mobiel internet omlaag gaat. Vaak is dit 64 KB per seconde. Die lagere snelheid is vaak voldoende om nog te kunnen whatsappen en emailen. Voor het kijken van filmpjes op bijvoorbeeld Youtube zal de snelheid te laag zijn.
    Samengevat: de snelheid van het mobiel internet in de bundel zal hoger liggen dan de snelheid van het onbeperkte mobiel internet wanneer de limiet van je internetbundel is bereikt.
    Let op: niet alle providers bieden onbeperkt internet. Er zijn ook providers zoals Simyo, Ben en Simpel, waarbij je voor het internetgebruik buiten je bundel extra moet afrekenen.

    Wat gebeurt er als ik de limiet van mijn bundel bereikt heb?

    Een sim only abonnement is een bundel met een hoeveelheid belminuten, sms-berichten en internetdata voor een bepaalde prijs. Binnen jouw bundel bel, sms en internet je vaak tegen een laag tarief.
    Wanneer je al je belminuten, sms'jes of internetdata verbruikt hebt binnen de lopende maand, ga je 'buiten' je bundel verbruiken. Minuten, sms'jes of data die je buiten je bundel verbruikt zijn bijna altijd fors duurder.
    Een uitzondering hierop zijn de onbeperkte bundels. Steeds meer providers bieden sim only abonnementen met onbeperkt mobiel internet. In dat geval ga je niet extra betalen voor je extra verbruikte data, maar gaat de snelheid van je mobiel internet omlaag.

Onze overstapcoaches zitten voor je klaar
Neem contact op met support@simonly.nl
Of bel naar 020-210 50 51
Maandag t/m Vrijdag van 9:00 tot 17:00
Vragen? Neem contact op met: support@simonly.nl of bel naar 020 210 50 51 (Bereikbaar van Maandag t/m Vrijdag van 9:00 tot 17:00)
Voor een zo goede mogelijke gebruikerservaring gebruiken wij cookies voor technische, meet- en marketingdoeleinden. Door verder te gaan op onze site gaat u hiermee akkoord. Sluiten x