Mobiel internet werkt niet meer: wat moet ik doen?

Whatsappen, navigeren en luisteren naar Spotify: zonder mobiel internet ben je helemaal nergens. Wat kun je doen als je mobiel internet plotseling niet meer werkt?

Start je mobiel opnieuw

‘Did you try switching it off and on again?’ Waarschijnlijk klinkt dit je wel bekend, maar het is geen grap. Je telefoon herstarten (of even op vliegtuigmodus zetten) kan serieus helpen bij het laten werken van mobiel internet. Het besturingssysteem laadt dan namelijk opnieuw, waardoor je telefoon een nieuwe poging doen om verbinding te leggen.

Check of je bereik hebt

Controleer of het symbooltje van 3G of 4G in je scherm staat. Op sommige plaatsen heb je minder bereik dan op andere, zoals in een tunnel. Loop daarom even naar buiten of naar een raam om te zien of het bereik verbeterd. Op een dekkingskaart kijken is ook een optie. Werkt je mobiel internet nog steeds niet? Check dan op de website van de provider of er een storing bekend is.

Instellingen van mobiel internet

Het kan zomaar zo zijn dat mobiel internet niet werkt omdat je instellingen verkeerd staan. Check daarom of ‘mobiele data’ aan staat. Als je in het buitenland bent moet ‘dataroaming’ ook aan staan om online te zijn. Staan deze instellingen goed, maar werkt internet nog steeds niet? Ga dan naar de APN-instellingen.

Ligt het aan je Internetbundel?

Misschien ben je voor het einde van de maand door je MB’s heen? Wanneer je abonnement het niet toelaat om over je bundel heen te gaan, dan heb je het plafond van je databundel bereikt. Inzicht hierover verkrijg je door in te loggen in de app of op de website van je provider. Meestal kun je extra’s MB’s bijkopen.

Werkt je simkaart?

Mocht het mobiel internet nog steeds niet werken na het doorlopen van alle bovengenoemde stappen, zit er nog maar één ding op: je simkaart controleren. Probeer in een ander toestel met dit kaartje verbinding te maken. Werkt mobiel internet dan alsnog niet, dan is de simkaart wellicht beschadigd. Neem contact op met je provider en krijg een nieuwe thuisgestuurd. Is je simkaart net nieuw? Dan moet je deze wellicht activeren. Tenzij het kaartje een simlock heeft. Werkt de simkaart wel in een ander mobieltje? Neem dan contact op met je provider of de winkel waar je jouw telefoon hebt gekocht.

Direct vergelijken

Vergelijk alle Sim Only abonnementen op Simonly.nl

Aantal belminuten:
Aantal MB's:
Vragen? Neem contact op met: support@simonly.nl
Voor een zo goede mogelijke gebruikerservaring gebruiken wij cookies voor technische, meet- en marketingdoeleinden. Door verder te gaan op onze site gaat u hiermee akkoord.
Leest u voor meer informatie ook onze Privacy verklaring. Sluiten x