Nieuws

Sim Only voor je kind: Waar moet je op letten?

sim only abonnement voor kind

Kinderen krijgen steeds jonger een mobieltje, logisch, vaak is het voor ouders ook een veilig idee dat de kids bereikbaar zijn. Het gebruik van de telefoon wordt echter heel anders op het moment dat ze naar de middelbare school gaan. Sms’en, appen, bellen: contact met vriendjes en vriendinnetjes wordt grotendeels onderhouden via de telefoon. Dit zorgt vaak voor onvoorziene kosten en rekeningen die achter de kast verdwijnen. Hoe voorkom je dit, en waar moet je nog meer op letten bij een abonnement voor je kind?

Waarom zijn abonnementen zo duur?
Bij een ‘normaal’ abonnement betaal je maandelijks ook voor het afbetalen van de telefoon die je kiest. En dat terwijl er vaak in huis nog toestellen liggen die nog makkelijk een jaar meegaan. Met een sim only betaal je niet voor een toestel maar alleen voor een abonnement. Een sim only abonnement voor je kind is dus ideaal, maar aan de hand van wat kan je  abonnementen vergelijken? Hoeveel data heb je nodig en bij welke providers hou je het gebruik goed in de hand?

  1. Een belplafond: Wat is het, en welke providers hebben het?

Eigenlijk is een belplafond heel simpel: Je krijgt een x aantal euro’s aan belminuten, sms en data, en als dit op is kan je niet meer gebruikmaken van deze diensten. Ideaal als je de kosten scherp in de gaten wil houden.

Een echt belplafond vinden we bij een aantal providers. Zo hebben de sim only abonnementen van Simpel een écht plafond, met een minimum van 10 euro. En Simpel heeft een slimme optie ingebouwd in dit plafond. Je kan namelijk instellen dat er maximaal 3 nummers zijn die altijd bereikt mogen worden, ook buiten dit plafond. Bijvoorbeeld voor vader en moeder.

Ook provider Youfone heeft net als Simpel een echt plafond. Dit kan per maand aan en uitgezet worden. Wanneer je 80% van je bundel hebt verbruikt krijg je een berichtje, en bij 100% wordt alle uitgaande verkeer tegengehouden. Het minimum van Youfone is 20 euro, en zij hebben niet net als Simpel een aantal nummers die altijd bereikbaar blijven.

Bij andere providers is het vaak wel mogelijk om een plafond aan te geven, maar dat er alleen een waarschuwing komt als het plafond bereikt wordt. Bellen en internetten kan dan nog steeds, alleen dan buitenbundel, en dit kan behoorlijk oplopen in kosten.

  1. Zorg dat onbeperkt internet ook echt onbeperkt is

Onbeperkt internet is een term die vaak gebruikt wordt, maar een bepaalde nuance verdient. Veel providers hanteren namelijk na het opmaken van de databundel een limiet aan snelheid. Met deze gelimiteerde snelheid van vaak 64kb kan je nog prima Whatsappen en andere kleine apps gebruiken, maar echt gebruikmaken van internet lukt niet. Filmpjes kijken en Facebook wordt in ieder geval erg lastig.

Er zijn ook providers waarbij je voor onverwachte kosten kan staan als je over het aantal toegestane MB’s heen bent. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij:

  • Simyo
    Wat gebeurt er als je internetbundel op is bij Simyo? Simyo stuurt een waarschuwing op het moment dat je 50% van je bundel bereikt hebt en doet dit weer als je bundel op is. Hierna ga je over op een buitenbundeltarief van € 0,15 per MB. Je kan dit natuurlijk voorkomen door een plafond in te stellen.
  • Simpel
    Wat gebeurt er als je internetbundel op is bij Simpel? Als je geen plafond hebt ingesteld, stuurt Simpel een bericht als 90% van je bundel op is en doet dit opnieuw als je bundel helemaal op is. Is je bundel leeg? Dan kan je niet meer internetten. Tenzij je € 2,50 per 50 MB extra betaalt. Dit is € 0,05 per MB. Ook bij Simpel kan je natuurlijk een plafond instellen – als je dan een plafond hebt bereikt is plafond ook echt bereikt en kan je niet meer internetten. Dus ook niet appen of Facebooken.
  • Ziggo
    Wat gebeurt er als je Ziggo internetbundel op is? Ziggo stuurt een sms als je op 80% van je bundel zit en doet dit opnieuw als je bundel op is. Hierna kun je blijven internetten op de normale snelheid, maar dan kost dit € 0,10 per MB.
  1. Zoveel data heb je nodig

Vaak is het onduidelijk hoeveel data populaire apps verbruiken. Wij hebben veelgebruikte apps getest en gekeken naar hoeveel deze verbruiken.

Spotify 2.6MB per nummer
WhatsApp 1MB per 100 berichtjes
Instagram 3MB per check
YouTube 2MB per minuut
Facebook 3MB per check

Apps verbruiken vaak meer dan we doorhebben. Let dus goed op voordat je een abonnement voor je kind afsluit hoe groot de internetbundel moet zijn, of je een plafond in kan stellen óf dat het abonnement onbeperkt internet heeft.

  1. Blokkeer commerciële nummers en SMS informatiediensten

Er bestaan nog steeds ‘SMS abonnementen’, waarbij je na eenmalige aanmelding een hoop sms’jes ontvangt waar je voor moet betalen. Hoewel dat tegenwoordig al minder is dan vroeger (denk aan de oude ringtone diensten), bestaan deze abonnementen nog steeds. Als je zeker wil weten dat je kind zich niet per ongeluk aanmeldt voor zo’n dienst, kan je het nummer blokkeren op de website van Payinfo.

Commerciële nummers vallen buiten bundels en kunnen daarom een behoorlijke kostenpost worden. Om deze nummers te blokkeren moet je contact opnemen met de betreffende klantenservice van jouw provider, en ze vragen dit te doen.

Dit zijn de klantenservicenummers van de providers die je kan vinden op Simonly.nl:

Hollandsnieuwe klantenservice 0900-0324 (0,45 cent per minuut)
Simyo klantenservice 1200 (gratis vanaf Simyo nummer)
0900-8090 (vanaf andere lijn: 35 cent per gesprek)
Youfone klantenservice 1200 (gratis vanaf Youfone nummer)
0900 – 698 3663 (vanaf andere lijn: 35 cent per)
Ben klantenservice Geen telefoonnummer,https://www.ben.nl/klantenservice
Telfort klantenservice 0900-9596 (50 cent per gesprek)
T-Mobile klantenservice 1200 (gratis vanaf T-Mobile nummer)
06-2400-1200 (vanaf andere lijn)
Vodafone klantenservice 1200 (gratis vanaf Vodafone nummer)
06-54-50-01-00 (vanaf andere lijn)
KPN klantenservice 1200 (gratis vanaf KPN nummer)
0800-0105 (gratis)
Tele2 klantenservice 1200 (lokaal tarief vanaf Tele2 nummer)
020-7544444 (lokaal tarief vanaf andere lijn)
Ziggo klantenservice 1200 (gratis vanaf Ziggo nummer)
0900-1884 (lokaal tarief vanaf andere lijn)
Simpel klantenservice 0900-1418 (35 cent per gesprek)
Robin Mobile Geen telefoonnummer, https://www.robinmobile.nl/klantenservice 
  1. De locatie van je kinderen vinden

Voor de veiligheid van je kinderen en je eigen gemoedsrust is het handig als je kan zien op welke locatie ze zich begeven. Dit kan met de volgende apps voor verschillende besturingssystemen:

Android apparaatbeheer

Vind mijn android
Android apparaatbeheer spoort zoekgeraakte apparaten op en helpt je je apparaat (en de gegevens die het bevat) veilig te houden. Met Android-apparaatbeheer kan je:

  • Android-apparaten opsporen die aan uw Google-account zijn gekoppeld
  • De pincode voor schermvergrendeling van uw apparaat opnieuw instellen
  • Alle gegevens op de telefoon wissen

Download hier:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.adm

iOS (iPhone): Zoek mijn iPhone
De Zoek mijn iPhone app heeft soortgelijke functies als Android apparaatbeheer, maar dan voor de iPhone.

Download hier:
https://itunes.apple.com/nl/app/zoek-mijn-iphone/id376101648?mt=8

Meer tips?
Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden/apps/tips waar je op kan letten bij de aanschaf van de eerste telefoon met een abonnement van je kind. Weet jij nog goede aanvullingen? Deel ze dan hier!

Dit artikel is gepubliceerd door Simonly.nl en ook verschenen op moeders.blogo.nl

Voor een zo goede mogelijke gebruikerservaring gebruiken wij cookies voor technische, meet- en marketingdoeleinden. Door verder te gaan op onze site gaat u hiermee akkoord.
Leest u voor meer informatie ook onze Privacy verklaring. Sluiten x