Nieuws

Zakelijk Sim Only: voor wie is het interessant en wat zijn de voordelen?

De ZZP’er, het Midden- en kleinbedrijf (MKB) en andere ondernemers zijn belangrijke doelgroepen voor de telecom. Elke groep heeft andere behoeften waar een bepaald zakelijk mobiel abonnement bij past. Ook een zakelijk Sim Only abonnement behoort tot de mogelijkheden. De meeste providers bieden de mogelijkheid om uit een zakelijk mobiel abonnement met of zonder toestel te kiezen (een ‘Zakelijk Sim Only abonnement’). Voor de ZZP’er is dit een ‘ZZP zakelijk Sim Only abonnement’. Op zoek naar een zakelijk mobiel abonnement of een zakelijk sim only abonnement? Bekijk dan de voordelen voor het afsluiten van een zakelijk mobiel abonnement.

Waarom een zakelijk mobiel abonnement boven particulier?

Het is voor veel mensen onduidelijk wat de voordelen van een zakelijk mobiel abonnement zijn ten opzichte van een particulier mobiel abonnement. Daarom de voordelen van een zakelijk mobiel abonnement op een rijtje.

Aftrekken van BTW

De maandelijkse kosten zijn aftrekbaar bij de Belastingdienst. Bij een particulier abonnement is dit in principe ook mogelijk, mits is aan te tonen welke kosten gemaakt zijn voor zakelijke doeleinden en welke voor privédoeleinden. Een zakelijk mobiel abonnement heeft dit probleem niet: alle gemaakte kosten zijn aftrekbaar.

Aftrekken van mobiele kosten

Mobiele kosten mogen ook afgetrokken worden omdat er uitgegaan wordt van zakelijk contact tussen collega’s. Een zakelijk mobiel abonnement is dus erg handig als werknemers (of jij zelf) regelmatig onderweg zijn en toch vaak contact met elkaar hebben.

Beheer van facturen

Met een zakelijk mobiel abonnement kun je alle abonnementen binnen het bedrijf onder één account beheren. Dit scheelt maandelijks een hoop geworstel met facturen en onverwachts hoge telefoonrekeningen zijn geen verrassing meer. Alle informatie over het mobiele verbruik is gecentraliseerd.

Gebruik maken van een zakelijke helpdesk

Met een zakelijk mobiel abonnement mag je gebruik maken van de zakelijke helpdesk. Geen keuzemenu’s en frustrerende particuliere helpdesks meer. De zakelijke helpdesks zijn professioneler en hulpvaardiger, omdat er rekening gehouden wordt met het feit dat communicatie en bereikbaarheid cruciaal voor een bedrijf of ondernemer zijn.

Persoonlijke accountmanager

Voor bedrijven met een zakelijk mobiel abonnement die hun account liever uitbesteden bieden sommige providers een persoonlijke accountmanager aan.

Storingen moeten binnen 24 uur opgelost worden

Bij een particulier mobiel abonnement zit er geen tijd vast aan een storing, bij een zakelijk mobiel abonnement wel: binnen 24 uur moet de storing opgelost zijn.

Zakelijk Sim Only: de voordelen voor een ZZP’er

ZZP’ers hebben andere behoeften dan een ondernemers met medewerkers, daarom vallen enkele voordelen van een zakelijk mobiel abonnement weg. Een ZZP’er heeft weinig bundels te delen, hoeft geen facturen van werknemers door te spitten en heeft geen werknemers waarmee gebeld wordt. Daarom de voordelen van een zakelijk (sim only) abonnement voor een ZZP’er op een rijtje.

Fiscaal aftrekbare kosten

Als je een zakelijk mobiel abonnement hebt afgesloten zijn de kosten volledig fiscaal aftrekbaar voor zowel de inkomsten- als de omzetbelasting. Een vaste telefoonlijn op een huisadres is niet aftrekbaar omdat deze door de Belastingdienst als privé beschouwd wordt. Een tweede vaste lijn is wel aftrekbaar, denk hierbij aan een lijn voor een kantoor in huis. Een mobiele telefoon met een zakelijk sim only abonnement is ook aftrekbaar.

Ook als privé en zakelijk telefoongebruik door elkaar lopen in één abonnement zijn alle zakelijke kosten aftrekbaar. De schatting voor het zakelijke deel van dit abonnement wordt door de gebruiker zelf gedaan, de Belastingdienst gaat hierbij uit van redelijkheid. Wel moet je je kunnen verantwoorden als de Belastingdienst om een specificatie van je abonnement vraagt.

Telefoon hoeft niet op de bedrijfsnaam te staan

Het is voor een eenmanszaak niet verplicht om de bedrijfsnaam op de factuur te hebben staan. In de Wet op de Omzetbelasting staat dat de naam en het adres van de ondernemer op de factuur moeten staan. Het abonnement kan dus gewoon op naam van de ZPP’er komen te staan. Een zakelijk abonnement is eenvoudiger voor de boekhouding.

Wel of niet een zakelijk sim only abonnement?

Concluderend is het afsluiten van een zakelijk (sim only) abonnement verstandig voor bedrijven omdat gemaakte zakelijke en mobiele kosten aftrekbaar zijn, facturen makkelijker te beheren zijn en er gebruik gemaakt kan worden van de zakelijke hulpdesk en een speciale storingsdienst. Voor de ZZP’er geldt dat de gemaakte zakelijke kosten ook aftrekbaar zijn, de telefoon niet op de bedrijfsnaam hoeft te staan en dat de zakelijke hulpdesk ook gebruikt mag worden. Daar is een ‘normaal’ sim only abonnement net zo handig. Vergelijk hier alle aanbieders. 

Vragen? Neem contact op met: support@simonly.nl
Voor een zo goede mogelijke gebruikerservaring gebruiken wij cookies voor technische, meet- en marketingdoeleinden. Door verder te gaan op onze site gaat u hiermee akkoord.
Leest u voor meer informatie ook onze Privacy verklaring. Sluiten x