Nieuws

Providers moeten waarschuwen bij ‘gratis’ toestel

Een ‘gratis toestel’ bestaat natuurlijk niet, toch wordt het vaak zo omschreven. Maar telecomproviders die een abonnement aanbieden met een telefoon moeten vanaf vandaag klanten verplicht waarschuwen voor de risico’s van een lening. Dat is hoe de overheid een ‘gratis telefoon’ namelijk ziet.

Sta daarom niet verbaasd te kijken als je de ‘let op, geld lenen kost geld’-waarschuwing terug ziet komen wanneer je een nieuw abonnement afsluit. Ook zullen mensen met schulden geen abonnement meer krijgen omdat dit een krediet is. Voortaan moeten deze mobiele abonnementen met een toestel voldoen aan de Wet Financieel Toezicht. De providers krijgen nog even de kans om zich aan te passen maar zullen daarna streng gecontroleerd worden, zo blijkt uit een brief van Minister Dijsselbloem van Financiën.

Hogere kosten dan een sim only abonnement

Dat er hogere kosten zijn bij een abonnement met een toestel dan bij een sim only abonnement ligt aan de verrekende toestelprijs in het contract. Wanneer je een toestel met abonnement aanschaft wordt het aflossen van de telefoon in één of twee jaar gedaan, maar de totale kosten liggen vaak aanzienlijk hoger dan een gescheiden aanschaf van toestel en abonnement.

Teleurgestelde providers

Grote providers als KPN, T-Mobile en Vodafone reageren teleurgesteld op de uitslag van de Tweede Kamer.  “Dit zorgt voor extra regeldruk voor zowel providers als consumenten”, zegt een woordvoerder van KPN tegen RTL Nieuws. Veel providers geven ook aan dat de door hun zelf opgestelde gedragscode genoeg bescherming biedt tegen telecomschulden. Minister Dijsselbloem vond het voorstel niet voldoende.

Vragen? Neem contact op met: support@simonly.nl
Voor een zo goede mogelijke gebruikerservaring gebruiken wij cookies voor technische, meet- en marketingdoeleinden. Door verder te gaan op onze site gaat u hiermee akkoord.
Leest u voor meer informatie ook onze Privacy verklaring. Sluiten x